11.08.2006 20:25
cygnus Aberace neboli barevná vada vzniká nestejným lomem světelných paprsků různé vlnové délky.
Modré a červené paprsky mají nestejný úhel lomu, proto se protnou v optické ose na různých místech: toto je princip barevné vady. Aberaci se čelí kombinacemi čoček, v nejjednodušším případě spojkou a rozptylkou, jak je ukázáno na spodním schématu.
V praxi se aberace projevuje obvykle fialovou, někdy zelenou konturou na přechodech mezi vysokým jasem a stínem.
Fialová kontura je jasně zřetelná. Některé objektivy jsou k tomu náchylné více, jiné méně. Obecně lze ale konstatovat, že jde o velmi často se vyskytující vadu, projevuje se zejména v okrajových částech snímku, přičemž zpravidla vždy na vnějším okraji.
Proti této vadě nepomůže žádný filtr, žádné clonění, žádné nastavování časů. Lze se s tím smířit a fialových kontur se zbavit editací.
Princip spočívá v tom, že musíme dostat tyto nežádoucí fialové do výběru a pak stáhnout barevnost až na úroveň šedi. Tím se značně omezí rušivý efekt.
V Photoshopu můžeme jít dvěma hlavními cestami, popíši tu jednodušší. Otevíráme příkazy Obraz -> přizpůsobit -> nahradit barvu, kapátkem vybereme fialovou a táhlo S-sytost stáhneme na minimum (-100). Před tím ale musíme nahoře nastavit neurčitost výběru - to znamená rozsah "příbuzných fialových" od té fialovou, kterou nabereme kapátkem. Rozhodně to bude hodnota nad 100, je třeba vyzkoušet. Náhledem můžeme kontrolovat, jak proces postupuje. Lze ho samozřejmě opakovat, pokud se fialové nezbavíme hned na jeden ráz. Pokud ale chceme v obraze zachovat "žádoucí fialové" a zbavit se jen těch nežádoucích, chce to pracovat s vrstvami a maskami.
-----------
P.S. Aby sis nemyslel, že jsem takový fanatik - tohle jsem ojel ze starého Neffa, pouze kapku upravil - jsou tam komńkrétní příklady.